Egy gyermek időtlen él. Teljes
test-tudatosságban. Az alkotás a lételeme. Folyamatosan tanul figyel és képezi magát.
Van benne utánzási vágy és emellett, vagy inkább ezen túl a saját
tapasztalatainak, határainak megkeresése, túlhaladása. Van benne rácsodálkozás
képessége – mert a világ tényleg gyönyörű. A gyermekek
szerint minden él, a növények, bolygók, tárgyak is, mintegy magától értetődő
panteizmusban élnek, egységben a teremtővel és teremtményeivel. Ebben a
teremtett világban természetesen ők is, mint teremtők foglalják el helyüket, amit magunk is megfigyelhetünk, ha
egy gyermeket elmélyülten játszani, alkotni látunk.
A gyermekek szemében nincsenek
különböző művészeti ágak, nincsenek egymástól hermetikusan elkülönített szakterületek
– természetesen hágják át a határokat, hiszen lényük határtalan. Ők egységben
látnak, egységben élnek és egységben alkotnak. A művészetek, tudományok
területén elkülönített halmazokat később az iskolák kényszerítik rájuk. Éppen
ezért nekik nem jelent problémát, ha különböző művészeti ágakat és ismereteket együttesen
– egymást támogatva alkalmaznak, vagy a „szak”területek között lavírozva
tanulnak, illetve alkotnak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése